Födelsedagsfirande!

Har precis kommit hem från Årsunda. Har varit där och firat syster som i dag blev 40 år!! Vilken härlig kväll - syster hade dukat ute på gräset där vi åt mat och lite senare intog vi tårta på altanen.
Allt smakade riktigt bra. Hon bjöd på en Matjessilltårta, Västerbottenpaj och Tacopaj. Tacopajen har jag gjort tidigare och receptet hittar ni på min blogg under Pajer. Västerbottenpajen är en gudomligt god paj som passar till alla tillfällen. Jag brukar framför allt ha den till kräftor, men passar som sagt var till det mesta.
Matjessilltårta var ett nytt recept som jag aldrig har provat. Jag får fråga syrran om receptet senare. Tyvärr glömde jag ta bild på den goda maten, men jag har lånat en bild på västerbottenpajen från Icakuriren.


Västerbottenpaj
Pajdeg:

125 g Svenskt Smör
3 dl vetemjöl 1 msk vatten
Fyllning:
150 g riven Västerbottensost®
3 ägg
2 dl vispgrädde
1 krm salt
1 krm svartpeppar
Gör så här: Sätt ugnen på 225°. Blanda ihop ingredienserna till pajdegen. Låt degen vila i kyl minst 1 tim. Klä en pajform, nagga och förgrädda ca 10 min. Vispa ägg och grädde, tillsätt osten. Smaksätt med salt och peppar. Häll ostfyllningen i pajskalet och grädda ca 20 min tills pajen stelnat. Låt svalna.
Garnera med Creme Fraiche och stenbitsrom.

Kommentarer

Populära inlägg