Ugnsbakad lax med dill- och citronsmör

Har spenderat en dag i Glada Hudik där sonen spelar cup. Det blev en riktigt trevlig dag med bra matcher och fin shopping... och framför allt så har vädret varit med oss där - inte en regndroppe på hela dan.
Högbo AIK P11!!!
Väl hemma igen så provade jag ett fantastiskt gott recept från senaste Buffénumret (Buffé nr 6 2009, sid 15) Ugnsbakad lax med dill- & citronsmör med västerbottenost. Det blev en riktigt "hit" - alltså supergott. Maken som inte är någon fantast av lax ville ha färsk tonfisk. Hittade tyvärr ingen på ICA så han köpte torsk istället. Så han åt torsk och jag åt lax. Och inga barn hemma i kväll heller...

Ugnsbakad lax med dill- och citronsmör
Portioner: 4
4 bitar laxfilé (à 140 g)
50 g rumsvarmt smör
2 msk finhackad dill
rivet skal av 1 citron
1/2 dl + 1 msk färskpressad citronjuice
1 ask sockerärter (150 g)
1/2 fänkål (ca 175 g)
olivolja med citronsmak
salt
flingsalt
peppar
Tillagningstid: Över 20 min
Svårighetsgrad: Medel
Gör så här: Sätt ugnen på 150°C. Blanda smöret med dill, citronskal och 1/2 dl citronjuice. Forma till en rulle i smörgåspapper eller plastfolie och ställ i kylen fram till servering. Lägg laxbitarna i en ugnssäker form. Krydda med 1 tsk salt och 2 krm peppar. Tillaga i ugnen 10–15 minuter. Strimla sockerärter och fänkål. Blanda med 1/2 tsk salt, 1 msk citronjuice och 1 msk citronolja. Servera laxen med skivor av dill- och citronsmöret, grönsakerna och risotton.

Vi slog till med dessert i dag. Ett recept som jag har fått av Lasse på jobbet och hur enkelt som helst. Har tyvärr inte måtten så jag "tog lite på känn", blev kanske lite för lite socker. Hur som helst. Skär ner rabarber i bitar och lägg i en smörjd ungsform. Vispa äggvitor och blanda i strösocker. Gratinera i ugn tills marängen fått lite färg. Servera med glass, grädde eller vaniljsås till!
(Tyvärr råkade jag radera bilden i kameran!!)

Kommentarer

Populära inlägg