Snabb kycklingcurry med nudlar

I Viktväktarnas kokbok "Snabblagat med Viktväktarna" finns många bra recept. Bland annat Snabb kycklingcurry med nudlar. Just den rätt lagade jag i kväll, men det blev inte som jag hade tänkt mig. Jag tog nog lite för mycket röd currypasta och den blev lite väl stark - synd för smaken var riktigt god. Tänk på det om ni skulle få för ett laga denna rätt!



Snabb kycklingcurry med nudlar
350 g kycklingfileer
1 knippa salladslök
1 tsk finriven färsk ingefära
1 msk olja
finrivet skal av 1 lime el citron
1 dl kokosmjölk
1 dl hönsbuljong
2 msk thailändsk röd eller grön currypasta
1 msk ljus soja
1 msk hackad färsk basilika eller koriander
175 g risnudlar
salt och nymald svartpeppar

Till garnering: salladslök, limeskivor och basilika- eller korianderblad

Gör så här: Skär kycklingköttet i små tärningar eller strimlor. Skölj och strimla salladslöken. Fräs kycklingen med salladslök och ingefära i oljan på ganska stark värme under omrörning i en wok eller stekpenna.
Sänk värmen och tillsätt lime- eller citronskal, kokosmjölk och buljong. Låt koka upp och blanda ner currypasta och soja. Låt oka ca 5 min.
Lägg under tiden nudlarna i kokande lättsaltat vatten. Dra kastrullen från värmen och låt stå ca 5 min. Låt dem sedan rinna av väl.
Garnera kycklinggrytan med salladslöken, lime och basilika- eller korianderblad och servera med nudlarna.

Kommentarer

Populära inlägg